Blog Wibo Langeveld, mede-eigenaar Fysiotherapienetwerk Het Gezonde Net
‘Goed werkgeverschap er niet een beetje bij doen’
In de periode dat ik zowel fysiotherapeut als praktijkeigenaar was, merkte ik al hoe belangrijk leiderschap en een duidelijke leiderschapsstijl is. Ik voelde de behoefte om een goede werkgever te zijn, maar ik deed het er eigenlijk maar een beetje bij. Ik was als zorgverlener vooral gericht op mijn patiënten. Ik was al lang blij dat ik mijn praktijk redelijk georganiseerd had en dat ik het salaris op tijd betaalde aan mijn medewerkers. Dat lukte allemaal nog wel. Maar echt serieus bezig zijn met werkgeverschap, zoals een hrm-beleid, employer branding, of, -wat nu heel actueel is-, het binden en boeien van je personeel, daar kwam ik niet aan toe. Ik denk dat veel praktijkhouders dit zullen herkennen.
‘Investeer in strategie en branding’
De eerste vraag die ik aan jou als praktijkeigenaar wil stellen is: weet jij waar jouw praktijk voor staat en waar je met je praktijk naar toe wilt? Dit noem ik de ‘onderlegger’ van je praktijk. Daarop kun je verder bouwen. Stel jezelf vervolgens de volgende vragen: In hoeverre is dat duidelijk voor mijn medewerkers? Zitten mijn medewerkers op de juiste plek in de organisatie. Wat motiveert mijn medewerkers? Als medewerkers op een plek zitten die passend voor hen is, dan blijven ze gemotiveerd. Als sollicitanten zien waar de praktijk voor staat, dan is dat een stuk aantrekkelijker voor ze. Daar is heel veel winst te behalen. Laten we het eens gaan uitrollen en beginnen met de vraag: hoe kan ik zorgen dat de juiste (pas afgestudeerde) fysiotherapeut bij mij solliciteert?
‘Maak bij vacatures gebruik van video’s’
Het verleiden van goed kandidaten begint bij een aansprekende, onderscheidende vacature. Eentje die eruit springt tussen al die andere. Het lastige in de fysiotherapiebranche is dat we allemaal in dezelfde vijver zitten te vissen. We maken gebruik van dezelfde platformen. Daar is de spoeling ontzettend dun, terwijl het aanbod van vacatures heel groot is. Je zult dus ook andere kanalen moeten vinden. Dat is lastig, dat begrijp ik. Met standaard teksten als: we hebben een gezellig team, kom bij ons werken, kom je niet meer mee weg. We moeten daar echt meer werk van maken, dan we nu doen.
Mijn advies is: maak gebruik van video’s en laat mensen zien en voelen wat de sfeer is in jouw praktijk. Fysiotherapeuten zijn tenslotte mensen-mensen en wij hebben toch meer met voelen en de beleving erachter. Als je jouw medewerkers bijvoorbeeld in een interview kunt laten vertellen over jouw praktijk en je zet deze online, dan spreekt dat boekdelen. Gebruik die in je vacature. Dan maak je meer kans in deze moeilijke arbeidsmarkt. Ik denk dat communicatiebureaus ons daarbij kunnen helpen, om die verbinding te maken. We hoeven niet zelf het wiel uit te vinden.
‘Wat zeggen medewerkers over je praktijk op het verjaardagsfeestje?’
In het verlengde hiervan moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat jouw medewerkers ambassadeurs zijn van jouw praktijk. De belangrijkste werving van personeel gaat namelijk via jouw eigen personeel. Ik had een praktijk onder begeleiding die vertelde dat er intern iemand afscheid ging nemen en dat hij, nog voordat hij de vacature had gezet, al vier sollicitaties binnen had. Enkel en alleen omdat collega’s hadden gezegd: je moet bij ons komen werken. Dat is de beste reclame voor je praktijk. Als dat gebeurt dan weet je dat je het als werkgever al aardig doet op het gebied van ‘employer branding’. Ik zeg altijd, employer branding is dat wat mensen zeggen over jouw praktijk op een verjaardag na drie wijntjes. Daar hoef je niet over na te denken.
‘Strategisch management zorgt voor rust en duidelijkheid’
Employer branding speelt dus ook een belangrijke rol bij het behouden van personeel. Als ik kijk naar de praktijken die ik begeleid en die succesvol zijn in het behouden van personeel, dan zie ik dat er bij die praktijken rust en duidelijkheid heerst. Die praktijken maken het ook waar, waar ze voor staan. Medewerkers voelen dat die praktijk de goede kant op gaat. Zo’n praktijk is ook duidelijk in wat ze niet doet.
Als je zegt: ik ben een innovatieve praktijk of een wetenschappelijk georiënteerde praktijk, dan moet je daar ook echt aandacht aan geven en continu energie in stoppen. Daar haal je dan ook je mensen mee naar binnen. Goed strategisch management is voor een praktijk belangrijk omdat je daarmee aangeeft wat je wil en wat je kan en ook wat je niet gaat doen. Vaak merk ik dat bij praktijken de deur wel erg ver open staat voor allerlei mogelijkheden en kansen.
‘Zet de bevlogenheid van je werknemers in’
Een andere belangrijke pijler binnen employer branding is weten wat jouw medewerkers motiveert. Om je werknemers vast te kunnen houden moet je het zoeken in de bevlogenheid van je werknemers. Daar moet je als werkgever continu aandacht aan besteden. Natuurlijk moet er een bepaalde basis zijn, zoals een goed salaris. Momenteel hebben we twaalf smaken qua salariëring binnen de fysiotherapiebranche. Dat geeft een heel vertekend beeld en medewerkers worden daar onrustig van. De nieuwe cao kan daar verandering in brengen en zal jouw personeelsbeleid positief kunnen beïnvloeden.
Medewerkers en werkgevers hoeven hierdoor geen appels met peren meer te vergelijken als het gaat om het salarissysteem. Naast wat medewerkers motiveert, is het ook belangrijk om precies te weten welke talenten c.q. competenties jouw medewerkers hebben. De één heeft organisatietalent, terwijl de ander ict leuk vindt. Probeer daar eens taken bij aan te laten sluiten, zodat ze meer betekenis kunnen geven aan de praktijk en de praktijkvoering.
‘Contact is contract’
We hebben ooit, jaren geleden, een onderzoek gedaan onder Het Gezonde Net leden en gevraagd hoeveel tijd ze per week besteden aan hun medewerkers. Dat bleek slechts 3 tot 4 minuten per week te zijn. Terwijl ze best veel verwachten van hun medewerkers. Dat doen we inmiddels wel anders. Het is zaak dat je echt in gesprek gaat en blijft met je medewerkers. Durf ook door te vragen. Pak eens de twaalf vragen van Gallup erbij. Vraag door op die verbondenheid. Maak er ook een proces van, stel doelen en kom daar op tijd op terug. Dan maak je echt contact met je medewerkers. Ik zeg altijd contact is contract.
Employer branding is dus niet: ik geef één keer in het half jaar een leuk personeelsfeestje of ik voer één keer per jaar een goed evaluatiegesprek met mijn medewerkers. Nee, je moet als het ware je personeel minstens net zo centraal stellen als je patiënten. De interne hospitality zou gelijk moeten zijn aan de externe hospitality. Dan voelt die medewerker zich veel meer gehoord en gezien. Die voelt zich dan thuis bij jouw praktijk. Dat vraagt gewoon tijd.
‘Doe de praktijkscan’
Heb jij veel verloop binnen jouw fysiotherapiepraktijk of vind je niet de juiste medewerkers? Wil je daar als werkgever verandering in brengen, maar weet je niet waar je moet beginnen? Je hoeft wederom niet zelf het wiel uit te vinden. Er is een praktijkscan beschikbaar via Het Gezonde Net waarmee je jouw personeelsmanagement onder de loep kunt nemen. Als je als werkgever die verandering wil maken, zet dan eerst wat kleine stapjes. Ga het gesprek aan met Het Gezonde Net en laat je ondersteunen en begeleiden daarin.
Wibo Langeveld is coachend trainer bij Het Gezonde Net op het gebied van leiderschap. Van huis uit is hij fysiotherapeut en hij was praktijkeigenaar van een praktijk met vijftien medewerkers. Het Gezonde Net is een netwerk voor fysiotherapeuten dat ondersteuning, coaching en opleidingen aanbiedt rond management- en personeelsbeleid. Ook organiseert Het Gezonde Net een opleiding om niet alleen het strategisch managementbeleid invulling te geven maar ook het personeelsmanagement daarop aan te laten sluiten tezamen met de juiste manier van leidinggeven daarop. Deze opleiding is geaccrediteerd met 20 punten bij het Kwaliteitshuis Fysiotherapie.