Interview met Rinus van Bergeijk, eigenaar opleidingsinstituut Feducon en directeur bestuurder gezondheidscentrum Goverwelle in Gouda, over de opleiding Leerlijn Praktijkmanagement.
Rinus van Bergeijk is directeur van gezondheidscentrum Goverwelle in Gouda. Daarnaast geeft hij met zijn bedrijf Feducon bedrijfskundige cursussen afgestemd op praktijken in de eerste lijn. Het Gezonde Net heeft zijn expertise ingeroepen om voor haar leden een op maat gemaakte opleiding aan te bieden op het gebied van praktijkmanagement. De opleiding is bedoeld om Het Gezonde Net praktijkeigenaren meer bewust te maken van de praktijkvoering. Rinus: “Kun jij jouw praktijk blijven voeren zoals jij dat wilt? Kun je jouw vak blijven uitoefenen zoals jij dat wilt? Het antwoord op die vragen wordt in deze opleiding duidelijk gemaakt.”
Goed organiseren van de praktijk
“Van huis uit ben ik fysiotherapeut. Daarnaast heb ik gezondheidswetenschappen gestudeerd. Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in de organisatorische aspecten van de zorg. Een fysiotherapeut denkt vaak: zorg verlenen dat is mijn werk, zorgen voor mijn organisatie dat is geen werk, dat is gedoe. Met behulp van mijn bedrijfskundige opleidingen hoop ik praktijkeigenaren de tools te bieden die ze verder helpen om hun fysiotherapiepraktijk goed te organiseren en ervoor te zorgen dat zij daar ook lol in krijgen.”
Partner van Het Gezonde Net
“Ik ben in contact gekomen met Het Gezonde Net door onze gezamenlijke partner Intramed. Met Intramed organiseren we onder andere de cursus strategisch management, waarbij we ook ingaan op de door Intramed ontwikkelde tool ‘Insight’. Samen met Het Gezonde Net organiseren we de tiendaagse cursus Leerlijn Praktijkmanagement. In deze cursus komen alle onderdelen aan bod, die je moet beheersen als het gaat over het besturen van een eigen praktijk. De meeste praktijkeigenaren leren het zichzelf aan en worden door ervaring wijzer. Wij proberen met de opleiding een bepaalde standaard neer te zetten. Het is een bestaande opleiding die we hebben uitgebreid en hebben toegespitst op de leden van Het Gezonde Net. Dat betekent concreet dat we de deelnemers in de gelegenheid stellen, om buiten de opleidingsdagen om, door middel van online vragenuurtjes te sparren, opdrachten te bespreken en vragen te stellen.”
Extra ondersteuning van Het Gezonde Net bij de implementatie van het geleerde in de praktijk
“Het partnerschap met Het Gezonde Net gaat over het vergaren en het toepassen van de kennis in de praktijk. Dat is het unieke aan deze cursus. Het is dus niet zo dat na afloop van de opleiding je elkaar de hand schudt en afscheid neemt en dat je dan enkele weken later denkt, help hoe zat het ook alweer. Het Gezonde Net biedt gedurende het hele proces, zowel tijdens als na afloop van de opleiding, extra ondersteuning aan. Er worden momenten ingelast om verder te sparren, maar ook om het geleerde te implementeren in de praktijk. Dit wordt per praktijk/deelnemer afgestemd, al naar gelang de behoefte van de betreffende praktijk/deelnemer.”
“Kan ik mijn vak blijven uitoefenen zoals ik dat wil?”
Waarom is het belangrijk om deze opleiding te volgen?
“We zien dat de zorgwereld verandert. De veranderingen gaan snel en hebben veel impact. Iedere praktijk moet zich afvragen: hoe groot is de kans op continuïteit; hou ik voldoende patiënten, zodat ik mijn vaste lasten kan betalen; welke veranderingen zijn er in mijn omgeving die daar invloed op hebben? Dat is bijvoorbeeld het beleid van de zorgverzekeraar, het personeelstekort en de vergrijzing. Ik zeg niet dat je als praktijk moet veranderen, maar je moet wel weten waarom je de dingen doet zoals je ze doet. Je moet daar grip op hebben. Kun jij jouw praktijk blijven voeren zoals jij dat wilt? Kun je jouw vak blijven uitoefenen zoals jij dat wilt? Het antwoord op die vragen kunnen in deze opleiding duidelijk worden gemaakt.”
“Strategisch management is de basis”
Welke onderwerpen komen aan bod in de opleiding?
“We beginnen met een driedaagse cursus strategisch management. Dat is echt de basis. Daar komen de onderwerpen aan bod: hoe schrijf ik een jaarplan, hoe maak ik beleid en als eerste vraag ‘waarom moet ik überhaupt beleid maken?’. Vervolgens kijken we naar: hoe doe ik dat op een gestructureerde manier, zodat ik analyses kan maken en uit die analyses conclusies kan trekken. Zodaat de keuzes die je maakt ook daadwerkelijk gaan over jouw praktijk.”
“Daarna volgen er twee dagen financieel management. Dat gaat met name over de financiële consequenties van jouw strategische keuze. Het is belangrijk dat je dat kunt overzien. De volgende twee dagen gaan over het onderwerp marketing. Als de strategische keuze is dat je wilt groeien met jouw praktijk, binnen welke doelgroepen moet dat dan gebeuren? Hoe definieer je die doelgroep en hoe vind je die? En hoe laat je jouw boodschap zo goed mogelijk aansluiten bij die doelgroep? Daarna komt het onderwerp personeel en organisatie. Dan kijken we naar de structuur van de praktijk. Is deze nog passend bij de strategische doelstelling van de praktijk of moeten we die aanpassen. En personeelsbeleid, waarbij gekeken wordt welke competenties je nodig hebt en in welke mate die aanwezig zijn in de praktijk. Moeten die ontwikkeld worden of moeten die binnengehaald worden? Waarbij ook een stukje arbeidsrecht gegeven wordt door een arbeidsrecht advocaat.”
“Management is een vak, dat kun je leren”
“We eindigen met managementvaardigheden en leiderschap. En dat gaat meer over de deelnemers zelf. De managementvaardigheden gaan over welke vaardigheden er nodig zijn in de praktijk de komende jaren, in welke mate zijn die bij jou aanwezig en welke moet je nog ontwikkelen. Management is een vak en dat kun je leren.
Leiderschap daarentegen gaat over jou als persoon. Ik benadruk in de cursus het verschil tussen management en leiderschap. Als tijdens een bedrijfsuitje de manager een klein beetje dronken wordt is dat grappig. Als de leider een beetje dronken wordt, is dat gênant. Het gaat er in de opleiding om dat je de koppeling maakt tussen strategie en al die verschillende thema’s. Die verschillende thema’s moet je dus niet zien als losstaande silo’s, maar echt als een continue lijn.”
“Deze opleiding geeft je de kans om alles scherp voor ogen te krijgen”
Voor wie is deze opleiding geschikt?
“De opleiding is geschikt voor alle praktijkeigenaren, praktijkmanagers en voor diegenen die een praktijk willen overnemen en/of voor nieuw toetredende maatschapsleden uit de eigen praktijk. Het is voor een maatschap bijvoorbeeld interessant om deze opleiding samen op te pakken, zodat je op een hele andere manier een idee en visie kunt ontwikkelen over waar de praktijk heen zou moeten. De opleiding gaat echt over de organisatie van de praktijk en geeft de deelnemers de kans om alles weer even scherp voor ogen te krijgen.“
“Het voordeel van deze opleiding is dat je met collega’s in dezelfde setting zit. Je kunt makkelijk ervaringen delen. We zien dat de praktijkeigenaren vaak tegen dezelfde problemen oplopen, zoals personeelstekort en de onduidelijkheid van zorgverzekeraars. Aan de hand van de leerstof kunnen we ook kijken hoe je daarmee het beste kunt omgaan. En je kunt vragen hoe werkt dat bij jullie, tegen welke problemen lopen jullie aan en hoe hebben jullie dat opgelost? Oplossingen kunnen per praktijk verschillen. Dat is ook afhankelijk welke visie er gehanteerd wordt.”
Hoeveel tijd moeten deelnemers erin investeren?
“Tien hele dagen. En daarnaast heb je, met name rond strategisch management, pittig huiswerk, wat nog een dag of meer aandacht vergt. Het hangt heel erg af van de doelstelling van de cursist zelf. Als je echt nieuw beleid wilt maken, dan ben je er wel een tijdje mee bezig. Maar veel opdrachten kunnen ook tijdens de cursusdag zelf worden gemaakt.”
Flinke kluif, maar wel een eye-opener
Wat zijn de reacties tot nu toe over de opleiding?
“Tijdens dit interview zijn we bezig met dag drie van de opleiding. Dus er zijn nog geen reacties over de hele opleiding. We hebben het belangrijkste onderwerp, strategisch management, achter de rug en daarover is men heel positief. Ik krijg opmerkingen dat de deelnemers echt hebben geleerd om op een andere manier te kijken naar hun praktijk. Ze vinden het wel een flinke kluif, maar tevens een eye-opener.”