Klantervaring Martin Schermacher, praktijkeigenaar Fysiotherapie-Leusen.nl
Martin Schermacher is zijn loopbaan als fysiotherapeut gestart in 1980. Hij is medepraktijkeigenaar van Fysiotherapie-Leusden.nl. Bij de praktijk werken tien fysiotherapeuten, twee baliemedewerkers en een parttime praktijkmanager. De praktijk is ontstaan vanuit een fusie van twee kleinere praktijken. Met het oog op deze schaalvergroting ontstond de wens om zich aan te sluiten bij een landelijk netwerk. Na een gedegen inventarisatie viel de keuze op Het Gezonde Net. De praktijk is al lid sinds 2007.
Martin: “Elk jaar in oktober inventariseren wij of wij ons lidmaatschap gaan verlengen en tot op heden zeggen we elk jaar weer volmondig ‘ja’ tegen de samenwerking met Het Gezonde Net. Het heeft ons al veel voordeel gebracht.”
Netwerk belangrijk voor het delen van kennis en kunde
“Ik heb vanaf de jaren negentig behoorlijk veel ontwikkelingen gezien in onze branche. Waren we eerst ‘Goeroe-based’ bezig, we doen nu zoveel mogelijk evidence-based zorg. We zien dat de schaalvergroting zich doorzet en daar geloof ik ook echt in. Dit kan op meerdere manieren zoals bijvoorbeeld door overnames van praktijken, maar ook door je te verenigen en samen te werken binnen een netwerk als HGN. Dat is onze keuze.
We zien ook verwetenschappelijking. We werken meer met dataverzameling wat moet leiden tot kwaliteitsverbetering. Er zijn ook steeds meer innovatieve oplossingen in de markt, zoals e-health tools. Het is dan fijn als je onderdeel uitmaakt van een netwerk waarin je kennis en kunde kunt delen en informatie kunt uitwisselen met andere gelijkwaardige innovatieve praktijken. Zo krijgen we ook een goed inzicht over hoe onze eigen praktijk ten opzichte van de andere praktijken eruit ziet. We delen de visie van Het Gezonde Net: Samenwerking; samen staan we sterker.”
Gezonde Net biedt praktische ondersteuning
“We hebben inmiddels heel veel praktische ondersteuning gekregen van Het Gezonde Net. Het is een open organisatie en we hebben via zoom-meetingen regelmatig overleg. We zijn via hen in aanraking gekomen met diverse programma’s die we binnen onze praktijk hebben omarmd, waaronder een lifestyle programma, de zorgprogramma’s van Zorg1 en wij zijn bezig met een oriëntatie zorg in de wijk. Als we informatie willen hebben of willen weten hoe dat elders gaat dan doen we een beroep op Het Gezonde Net. Verder hebben ze ons perfect geholpen met de implementatie van e-health binnen onze praktijk.”
Met hulp van Het Gezonde Net aanspraak gemaakt op COVID-19 subsidie
“Normaal gesproken zijn wij voor onze financiering afhankelijk van de zorgverzekeraar. Maar je ziet nu ook steeds meer dat je van subsidies en andere gelden van het rijk of de gemeente gebruik kunt maken. Het Gezonde Net heeft ons geattendeerd op de COVID-19 subsidie van de overheid die e-health toepassingen in de paramedische zorg wil stimuleren. Om daarmee aan de gang te gaan heb je echt ondersteuning nodig. Een subsidie aanvragen, dat is een vak apart. Als je één vinkje verkeerd zet, kun je het wel vergeten. Daar heeft Het Gezonde Net ons fantastisch bij geholpen. Wij hebben dit geld onder andere gebruikt om MijnZorgApp aan te kopen en te implementeren. Iedereen binnen onze praktijk heeft daarvoor een opleiding kunnen volgen bij het Gezonde Net. Zonder die hulp hadden we dit zelf nooit voor elkaar gekregen.”
“Mijn advies aan middelgrote praktijken: ga ‘winkelen’ bij Het Gezonde Net”
“Als je ondersteuning zoekt bij de bedrijfsvoering van je praktijk en toekomstgericht en innovatief bezig wil zijn, dan zou ik adviseren om bij Het Gezonde Net te gaan ‘winkelen’.
Want dat doen ze goed. Ze brengen je grote stappen verder met je praktijk. Die subsidie-aanvraag, daar was ik zelf nooit opgekomen. Dat hebben we echt aan het Gezonde Net te danken. Dat vind ik een perfect voorbeeld van hun toegevoegde waarde.”